Monday, February 02, 2009

Vulkaanuitbarsting

Deze ochtend in ons tuintje leek alles zo wit. Half slapend en verblind dacht ik dat mijn ogen last hadden van de felle ochtendzon. Ik zet de vuilbakken buiten en merk dat de geparkeerde auto’s onder het stof zitten. Alles is bedekt onder een fijn laagje wit zand. Ik kom de buurvrouw tegen en ze vertelt me dat er deze nacht een vulkaanuitbarsting was. De berg Asama, 150 kilometer ten noordwesten van Tokio. Rookpluimen tot 2000 meter hoogte. In de lucht gekatapulteerde rotsblokken zijn tot op 1 kilometer van de krater gevonden. Op het Japanse tv-nieuws spreken ze van een ‘kleine’ uitbarsting. ‘Niets erg te verwachten’, zegt het Meteorologisch Agentschap. In 1783 heeft een catastrofale uitbarsting van de vulkaan 1.500 slachtoffers gemaakt.

E zijn 108 actieve vulkanen in Japan. Ook de Fuji-berg wordt nog beschouwd als actief. De laatste uitbarsting van de berg Fuji dateert van 1707 en heeft toen meer dan 30.000 slachtoffers gekost. Rampenscenario’s voorspellen dat een nieuwe uitbarsting van de Fuji-berg 200.000 huizen zou kunnen vernietigen, honderden doden veroorzaken en dat het 12,5 miljoen mensen kan opzadelen met oog-, keel- en longaandoeningen. Het economische leven in de hoofdstedelijke regio zou totaal ontwricht geraken door dikke lagen stof. 200.000 reizigers geblokkeerd in de Narita-luchthaven. 28 miljoen treinreizigers die niet thuis geraken. Dingen waar we liever niet aan denken wanneer we de Fuji-berg bewonderen.

(Gepost in De Standaard Expatblog)

No comments: