Monday, June 09, 2008

Moorden aangekondigd op website

Mijn 12-jarige dochter zei me gisterenavond dat de Akihabara steekpartij aangekondigd was op een internet bulletin board die ze bijna dagelijks gebruikt. Ze liet me de berichten zien, maar ik hechtte er niet veel belang aan. Ik dacht aan een flauwe grappenmaker die op de een of andere manier geantidateerde berichten verstuurde.

Deze morgen echter meldde de overheidsomroep NHK dat de politie de internetsite aan het onderzoeken is. 7 uur voor de mesaanval zei een bericht "Ik ga mensen vermoorden in Akihabara. Ik ga met een wagen op mensen inrijden en als het voertuig onbruikbaar wordt, gebruik ik een mes. Tot ziens iedereen". In een later bericht was te lezen "juist aangekomen". En 20 minuten voor de gruwelijke moorden plaatsvonden: "Het is tijd".

Het is nog niet duidelijk Wat de dader gedreven heeft, maar aan die uitzinnige moordpartij wil ik toch enkele bedenkingen vastknopen:

De groeiende ongelijkheid in de Japanse maatschappij is onmiskenbaar. De dader was een interimwerker. Mensen zonder vaste job 'horen er niet bij'. Ze hebben het economisch moeilijk, ze hebben geen zicht op de toekomst. Tegelijkertijd is de Japanse maatschappij competitiever, harder geworden. Verliezers worden niet meer opgevangen door de groep.

Dergelijke jongeren kunnen met hun problemen vaak nergens terecht. In Japan pak je niet uit met je persoonlijke moeilijkheden. Het sociaal opvangnet is ontoereikend om mensen met psychische en sociale problemen op te sporen. De jonge generatie, opgegroeid met mobilofoons en videospelletjes en soms met weinig sociale interactie, kan in dergelijke gevallen geïsoleerd geraken, in een zelfgemaakte virtuele beginnen te leven.

De Akihabara-aanval was het derde incident dit jaar van een jongere die willekeurige moorden begaat. In januari verwondde een 16-jarige twee mensen met een mes in een drukke winkelwijk en in maart stak een 24-jarige acht mensen neer in een treinstation.

Wat anders te denken dan dat het jongeren zijn die om aandacht schreeuwen, maar het uiten op een gruwelijke en zelfdestructieve wijze.

(Gepost in De Standaard Expatblog)

1 comment:

Anonymous said...

Het is inderdaad duidelijk dat er in de Japanse cultuur veel frustratie en opgekropte gevoelense zitten, en niet veel "gezonde" manieren om ermee om te gaan...

PS: "mobilofoons" ... nu dateer je jezelf toch :-)