Slecht nieuws, slechter nieuws. Ook in Japan horen we niets anders. Vandaag heeft het ministerie van Financiën bekendgemaakt dat Japan in november een handelstekort geboekt heeft van 223,42 miljard yen (1,8 miljard euro) . Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is de export met bijna 27 percent gedaald, de scherpste daling in meer dan dertig jaar tijd. Een ramp voor de Japanse economie, die voor groei sterk afhankelijk is van export. Daarbovenop heeft ook uitgerekend vandaag 's werelds grootste autobouwer, Toyota, bekendgemaakt het eerste operationele verlies uit zijn geschiedenis te verwachten. In plaats van een voorspelde operationele winst van 600 miljard yen, staat Toyota aan te kijken tegen een verlies van 150 miljard yen.
Niets gaat nog op economisch vlak. Toch heeft Japan heeft niet direct geleden onder de kredietcrisis. De Japanse banken zijn redelijk gezond. De subprime-problemen waren andermans zorgen, leek het aanvankelijk. Maar de wereldwijde recessie en de extreem duur geworden yen, geven de Japanse economie zware mokersslagen. Japan glijdt nu mee de afgrond in.
In al die economische ellende is er toch één positief nieuws voor de Japanse consument. De kunstmatig sterk gestegen yen heeft alles uit het buitenland een kwart goedkoper gemaakt. Champagne, Franse wijnen, Italiaanse schoenen, Australische steaks en buitenlandse reizen zijn plots tot 25 percent goedkoper geworden. Grootwarenhuizen organiseren 'sterke-yen-solden' en verkopen buitenlandse luxeproducten aan snoepprijsjes. De wereld staat misschien op instorten, maar champagne zullen we tijdens de feestdagen niet moeten missen.
(Gepost in De Standaard Expatblog)
No comments:
Post a Comment