De Obama-trein dendert voort. De kandidaat voor de Democratische presidentsnominatie surft van overwinning naar overwinning. Barack Obama heeft zelfs steun uit zeer onverwachte hoek gekregen: de inwoners van een Japans visserstadje scharen zich als één man achter Obama.
De manager van het voornaamste hotel in de stad heeft een heuse fanclub opgericht. De inwoners volgen de Obama-overwinningen op de voet. De burgemeester heeft Obama aanmoedigingen en cadeautjes opgestuurd. In de stad hangen Obama-posters. De lokale koekjesmakers maakt bonenpasteitjes met de beeltenis van Barack Obama. De toeristische dienst verkoopt ‘I Love Obama’-T-shirts. Met politieke overtuiging heeft het allemaal niets te maken. De reden is simpelweg de naam van de stad: ‘Obama’ (‘klein strand’ in het Japans).
De stad Obama heeft een lange geschiedenis. De streek was een toegangspoort voor Chinese invloeden die hun weg vonden naar het historische steden Nara en Kyoto. De stad Obama was een belangrijk handelscentrum, een transportknooppunt. Maar vandaag ligt het stadje in een uithoekje van het land, buiten de grote verkeersaders. De toeristen laten Obama links liggen.
Wat beter dus dan op de Amerikaanse Obama-trein te springen om naambekendheid te verwerven? De inwoners van Obama zien het groots: ze willen wereldbekendheid. Ze twijfelen er niet aan dat Barack Obama de volgende president wordt en dat hij hun stad zal bezoeken. De stad Obama, u zal er nog van horen.
(Gepost in De Standaard Expatblog)
No comments:
Post a Comment